Hjälp till självhjälp

Berätta för någon

Det finns en hel del man kan pröva att göra själv för att hantera sin ångest. Man bör berätta om ångesten för någon man har förtroende för. Om man försöker sätta ord på känslorna kan de kännas mindre oroande. När man får återkoppling från en annan person på hur man känner sig brukar det bli lättare att hantera det som känns jobbigt.

Prova att vara kvar i ångesten

När man får en panikattack kan man vilja bli av med de starka obehagskänslorna snabbt. Men om man stannar kvar i känslan av ångest kan man ofta märka att ångesten först ökar och sedan minskar efter en stund. Då kan man upptäcka att den befarade katastrofen inte inträffar.

Därför kan det vara bra att ändå genomföra det man hade tänkt sig, det man egentligen var orolig och rädd för. Att undvika sådant man tror ska ge ångest kan tvärtom öka ångesten.

Så kan man försöka hantera panikattacken

Ett sätt att hantera en panikattack kan vara att till exempel trycka ner fötterna i golvet och rikta uppmärksamheten mot hur det känns i fötterna och kanske beskriva känslan utan att värdera.

Motion och avslappning

Regelbunden motion, till exempel snabba promenader, gympa, joggning eller andra motionsaktiviteter kan hjälpa till att göra ångesten mer hanterlig. Avslappningsövningar och mindfulness är andra bra metoder. Det finns två övningar i mindfullness på denna webbplats som man kan ladda ner till sin mobil så att de är tillgängliga var man än är. De sömnproblem som är vanliga när man har ångest brukar också förbättras av motion och avslappningsövningar.

Skriva av sig

Ibland kan det fungera bra att skriva om vad man upplever och känner. Skrivandet kan göra det tydligare vad ångesten faktiskt beror på så att man kan få perspektiv på de överväldigande känslorna. När man bättre förstår känslorna brukar de bli lättare att hantera. Därför kan skrivandet leda till att den fysiska och psykiska hälsan ökar.

Behöver du någon att prata med?

När livet känns jobbigt, när tankarna har för stor påverkan på ens vardag så kan det vara skönt att prata med någon. Du kan alltid även vända dig till närmsta psykiatriska akutmottagning.


Om du behöver AKUT HJÄLP, ring 112.


Behöver du få ett snabbt svar om vart du ska vända dig inom vården ska du ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.


Övriga hjälpresurser:

  • Självmordslinjen
    Tfn: 90101, Öppet dygnet runt. Via hemsidan kan du även chatta eller maila för att få stöd
  • Nationella Hjälplinjen
    Tfn: 020-22 00 60, Öppet 13-22 alla dagar
  • Ångestsyndromsällskapet Riks Stödchatt
    Öppet på Söndagar - Måndagar samt Onsdag mellan kl. 20.00-21.00

Höstens program 2018

Det finns inga kommande events just nu.

Senaste kommentarer

Bli medlem

Ta del av vad ett medlemskap i Ångestsyndromsällskapet kan ge dig.